Tuesday, February 23, 2010

Intervensi Awal dan Peranan Ibu Bapa

Program intervensi awal adalah suatu pakej pendidikan pra-pendidikan formal yang perlu dimanfaatkan. Intervensi awal, walaupun harus bermula apabila seseorang kanak-kanak itu dilahirkan, masih memainkan peranan yang penting sekalipun ia dilaksanakan di mana-mana peringkat umur antara 0 - 5 tahun. Sekiranya program ini diamalkan seawal mungkin, seseorang kanak-kanak bermasalah pembelajaran ini akan menjadi lebih berupaya dan cukup terangsang bagi menghadapi persekitaran di mana ia berada sebelum dan semasa mengikuti pendidikan formal.

Kejayaan program pendidikan bagi seseorang kanak-kanak dengan keperluan khas bergantung sebahagian besarnya di atas penglibatan dan kerjasama sebenar ibu bapa dan penjaga. Sebahagian yang lain yang menentukan kejayaan mereka adalah penglibatan tenaga pendidik serta peluang-peluang yang disediakan di sekolah.

Oleh kerana sebahagian besar masa membesar dan perkembangan mental, emosi serta kemahiran berlaku di peringkat perkembangan anak selepas lahir sehingga 5 tahun di rumah, peranan serta tanggungjawab keibubapaan pada masa-masa penting ini sebenarnya adalah faktor penentu kejayaan mereka. Sama ada kesempatan ini digunakan oleh ibu bapa atau pun tidak, penggemblengan tenaga guru dan ibu bapa atau penjaga dalam proses pengajaran dan pembelajaran pada peringkat umur 0 - 5 tahun adalah kemestian yang bakal menjanjikan kejayaan manis bagi mereka yang bermasalah pembelajaran ini.

Monday, February 22, 2010

Special Need Childrens And School.

I just want to share the video i got from Youtube on above topic.

Wednesday, February 17, 2010

Types of learning abilities!

Masalah kesukaran belajar disebabkan oleh otak tidak dapat memproses maklumat yang diterima atau kesukaran tertentu disebabkan oleh keupayaan otak untuk memproses sesuatu maklumat itu menjadi perlahan.

Kesukaran belajar terbahagi kepada empat aras pemprosesan maklumat digunakan dalam pembelajaran iaitu input, perlaksanaan, penyimpanan dan output.

  • Input - maklumat yang diterima melalui deria seperti penglihatan dan pendengaran.  Kesukaran dalam menterjemah visual akan menyebabkan masalah mengenalpasti bentuk, kedudukan dan saiz objek yang dilihat.  Masalah yang disebabkan oleh pendengaran pula boleh menjejaskan keupayaan mengenalpasti bunyi dan memfokus dari arah mana datangnya bunyi tersebut, contohnya suara guru.  Sesetengah murid dilihat tidak dapat menterjemah input sentuhan.  Sebagai contoh, tidak peka kepada kesakitan atau tidak suka disentuh.

  • Perlaksanaan - Pada peringkat ini, input yang diterima diterjemah, dikategorikan, disusun atau dikaitkan dengan pembelajaran yang lepas.  Murid yang bermasalah dalam peringkat ini mungkin tidak dapat bercerita dalam susunan yang betul, tidak mampu mengingat turutan yang betul seperti turutan hari, bulan dan sebagainya.  Kemungkinan, murid ini dapat faham sesuatu konsep yang diajar tetapi tidak mampu mengaplikasikan dengan pelajaran yang lain.  Perbendaharaan yang lemah mungkin menyumbang kepada masalah pemahaman.

  • Simpanan - Masalah dengan ingatan boleh menyumbang kepada ingatan jangka pendek atau jangka panjang.  Masalah ingatan selalunya melibatkan ingatan jangka pendek di mana murid sukar belajar perkara baru sekiranya sesuatu pelajaran itu tidak diulang-ulang.  Masalah dengan daya ingatan boleh menyebabkan kesukaran seseorang murid itu mengeja.

  • Output - Maklumat yang diproses oleh otak terhasil dalam bentuk perkataan atau tingkahlaku.  Masalah yang terhasil apabila sesorang itu tidak boleh menterjemah dalam perkataan seperti tidak dapat menjawab soalan, mengalami masalah pertuturan dan sebagainya, di mana otak tidak dapat mencapai maklumat yang disimpan.  Masalah berkaitan tingkahlaku pula berkait rapat dengan pergerakan psikomotor di mana kanak-kanak itu tidak boleh melakukan perkara asas seperti membutang baju, mengikat tali kasut dan perkara mudah yang lain.

Monday, February 8, 2010

Special Needs Children: Parents Are The Experts!

Saya telah terjumpa satu artikel jurnal mengenai tajuk di atas.  Anda boleh baca jurnal tersebut sepenuhnya di sini.


Anak merupakan anugerah yang tidak ternilai.  Semua ibu bapa mengharapkan anak yang lahir ke dunia sempurna sifat zahir dan batin, luaran dan dalaman, fizikal dan mentalnya.  Semua kanak-kanak yang lahir adalah unik dan istimewa.  Walaupun begitu, ada kanak-kanak yang lahir tidak begitu bernasib baik.   Walaupun fizikal sama dengan kanak-kanak yang lain, tetapi ada juga di kalangan kanak-kanak ini kurang upaya, yang terdiri daripada mereka yang mengalami kecacatan mental, bermasalah pembelajaran, gangguan emosi dan tingkah laku, gangguan komunikasi(pertuturan dan bahasa), dan lain-lain.


Ibu bapa merupakan orang yang paling dekat dengan kanak-kanak dan berupaya mengenalpasti dengan jelas sekiranya kanak-kanak ini tidak menunjukkan perkembangan yang setara dengan umur mereka juga perkembangan mereka tidak sama dengan kanak-kanak yang seusia.

Kanak-kanak berkeperluan khas juga dikenali sebagai kanak-kanak bermasalah pembelajaran.  Ia merupakan satu bentuk gangguan di mana seseorang kanak-kanak itu mempunyai kesukaran belajar dengan cara yang biasa disebabkan oleh faktor yang tidak dapat dikenalpasti.  Faktor-faktor inilah menyebabkan gangguan kepada otak untuk menerima dan memproses maklumat. Ia boleh juga menjadi punca bagi sesorang kanak-kanak itu tidak dapat belajar dengan cepat atau setara dengan kanak-kanak yang tidak mempunyai masalah pembelajaran.  Kanak-kanak ini tidak dapat melaksanakan arahan-arahan atau kemahiran tertentu juga tidak dapat menyiapkan tugasan sekiranya dibiarkan menyelesaikan sendiri.

Sunday, February 7, 2010

Child Development.

There are various definitions of periods in child development, since each period is a continuum with individual differences regarding start and ending.

Approximate outline of development periods in child development.

For more reading, please click here.

Saturday, February 6, 2010

Special needs Children.

What come across your mind when you see the title above? I found that "Special needs" are commonly defined by what a child can't do -- by milestones unmet.  Children with special needs may have mild learning disabilities or profound mental retardation; food allergies or terminal illness; developmental delays that catch up quickly or remain entrenched; occasional panic attacks or serious psychiatric problems. The designation is useful for getting needed services, setting appropriate goals, and gaining understanding for a child and stressed family.